گرمای بخاری خودرو چگونه منتقل می‌شود؟

کارشناس مای ایسیو : باد  گرمی که وارد کابین می‌شود، توسط دمنده‌ای تولید شده است که انرژی خود را  از باتری خودرو تأمین می‌کند. پس از داغ‌شدن دیواره‌ رادیاتور یا به عبارت  دیگر بالارفتن آمپر دمای آب، می‌توان با روشن کردن این دمنده و تنظیم قدرت  باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودرو کرد.

بخاری خودرو

چه زمانی طول می‌کشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

بسته  به عوامل مختلف، زمان موردنیاز جهت این‌که هوای واردشده از طریق دریچه‌ها  گرم شود، متفاوت است. اولین عامل در گرم‌شدن هوای ورودی از سمت بخاری ماشین  ، گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هر قدر هم ‌جنس رادیاتور  رسانای حرارت و گرما باشد، فایده‌ای ندارد. خودروهای قدیمی‌تر که  کاربراتوری بودند، نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب  برای استفاده از آن برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود 3  دقیقه کاهش پیدا کرده است.

راهکاری برای بهبود بخاری خودرو

یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرم‌شدن بخاری خودرو، جنس بدنه‌ رادیاتور است. در  خودروهای قدیمی، رادیاتور را از جنس مس و برنج می‌ساختند که رسانای  ایده‌آلی برای گرما نبودند؛ اما در خودروهای جدید، جنس بخاری به آلومینیوم  تغییر یافته است که نسبت به برنج و مس، رسانای بسیار بهتری برای گرما است.

چرا بخاری ماشین باد گرم نمی‌دهد؟

در ابتدا  باید گفت که اگر بخاری خودرو به‌درستی کار نمی‌کند، سریعاً به آن رسیدگی  کنید. جدا از سردماندن خودرو، فقدان سیستم گرمایش و بخارکردن شیشه‌ها،  خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد.

راهکاری برای بهبود بخاری خودروچرا بخاری خودرو باد گرم نمی‌دهد؟

عیب‌های رایج بخاری خودرو

یکی  از ساده‌ترین دلایلی که باعث خرابی بخاری ماشین می‌شود، تنظیم‌نبودن درجه‌  حرارت درون کابین خودرو است؛ همان درجه‌ای که باید به ‌صورت دستی آن را از  رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید، این تنظیم  درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تاثیر عملکرد ترموستات روی بخاری ماشین

از  دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، درست‌کارنکردن ترموستات است. ترموستات  وظیفه‌ تغییر مسیر آب موتور و خنک نگه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی  دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود، ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است، باز  می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل کند. وقتی ترموستات  دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم‌شدن در موتور را پیدا  نمی‌کند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می‌شود، دمای لازم برای  داغ‌کردن دیواره‌های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ رادیاتور داغ نباشد،  خبری از باد گرم آن هم نخواهد بود.

دلیل  دیگری که ممکن است وجود داشته باشد، کم‌بودن سطح مایع گردشی در موتور است.  اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم‌تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور  می‌شود، به ‌قدری نیست که بتواند آن‌ را پر کند و باعث افزایش دمایش شود.

www.myecu.ir